Jak optimalizovat webové stránky

Hlavním cílem online marketingu je přivést potenciální zákazníky a zvýšit zisk. Metod je mnoho, ale s různým efektem. Jednou z možností, jak vylepšit zacílenou návštěvnost vašeho webu, je zdokonalit jeho optimalizaci pro internetové vyhledávače. Ale jak webové stránky správně optimalizovat?

SEO – OPTIMALIZACE PRO VYHLEDÁVAČE

Základní dělení online marketingových metod je na placené a organické. Placenými se rozumí především pay per click – zadavatel reklamy platí sprostředkovateli (např. Google AdWords) za každý klik uživatele internetu na jeho reklamu. Organické metody, zvyšující neplacenou návštěvnost, představuje optimalizace pro vyhledávače (anglicky search engine optimization, zkráceně SEO). 

Jedná se o jednu z nejefektivnějších marketingových strategií. Nejde přitom o nic jiného, než upravování vašich stránek tak, aby se umisťovaly co nejvýše ve vyhledávačích – na předních pozicích. Základní optimalizaci si můžete zařídit zcela sami.

Pro začátek trocha teorie. SEO se klasicky dělí na tři základní typy. Pokud dokážete u všech naplnit jejich potenciál a najít mezi nimi rovnováhu, váš ranking se zvýší.

Technické SEO představuje technické parametry a obecnou funkčnost, jako je např. přizpůsobivost prohlížeči telefonu, reakční doba webové stránky a struktura stránky. 
Obsahové (on-page) SEO zase hodnotí obsah webu. Klíčová slova, obrázky, nadpisy, linky a metadata (data o datech).

Opakem obsahového je SEO strategické. To se nevěnuje obsahu na daném webu, ale obsahu zbylého internetu s ním souvisejícím, jako jsou odkazy z jiných stránek a sociální sítě.

Kromě těchto typů se SEO ještě dělí na metody morálně uznávané, a ty, kterým je lepší se vyvarovat. Vyvarujte se také duplicitnímu obsahu opsanému odjinud, a přehušťování klíčovými slovy – vyhledávač to pozná a spokojený nebude.

JAK ZVÝŠIT NÁVŠTĚVNOST WEBU? POZNEJTE SVÉHO ZÁKAZNÍKA

Marketing začíná definicí ideálního zákazníka – tzv. avatara. Co nejpřesnější určení vaší cílové skupiny může na váš web přivést potenciální zákazníky, kteří se stanou vašimi skutečnými klienty. 

Už při tvoření webu a jeho obsahu mějte vašeho avatara na paměti. Pokud se budete soustředit jen na Google a jeho crawlery, bude výsledek uzpůsobený internetovým vyhledávačům. Vy však nepíšete pro vyhledávače, ale pro lidi.

Začněte tím, že si zvolíte ten správný webhosting (server, přes který web vytvoříte a kde uchováváte samotný obsah). Vhodný je takový, co nemá „neomezené” nebo podezřele levné datové přenosy, a co zálohuje data denně.

Pamatujte také na to, že vašim cílem není jen přivést návštěvníka na web, což samo o sobě nic neznamená, ale vytvořit z něj klienta – dovést ho až ke konverzi, ať už jí je ve vašem případě cokoli (prodej, návštěva nebo zadání e-mailu). Samozřejmě, na to všechno si můžete najmout online marketingovou agenturu, jako je například Digital Flow SEO, nebo si vše obstarat sami.

JAK FUNGUJÍ INTERNETOVÉ VYHLEDÁVAČE?

Nejpoužívanějším internetovým vyhledávačem je v současnosti Google. Každou sekundu jeho prostřednictvím proběhne zhruba 63 tisíc vyhledávání, což čítá až 5, miliardy vyhledávaných dotazů každým dnem. Na každý dotaz Google odpoví v průměru 300 – 400 výsledky. Už jen z toho důvodu je jasné, že umístění na prvních příčkách není samozřejmé.

Je třeba si uvědomit, že Google je počítač a pracuje „pouze” v algoritmech, které se navíc neustále vyvíjí a zdokonalují. V praxi to funguje tak, že se nejdříve podívá na zadaný dotaz složený z klíčových slov (= keywords, KW) a odhadne, za jakým účelem je vyhledáván. Chce uživatel něco koupit? Nebo jen vyhledává informace?

Mimo to, co uživatelům nabídnete, je tedy důležité brát v potaz, co doopravdy hledají. Google totiž skenuje váš web a srovnává jeho obsah s daným dotazem. Je to počítač a nerozumí významům jednotlivých vět – chápe jen shodu. Když najde weby odpovídající obsahem, musí je nějak seřadit.

V seřazování výsledků bere v potaz např. průměrnou délku návštěvy uživatelů na stránce a bounce rate (kolik uživatelů, kteří navštívili web, odešlo hned po jeho otevření), umístění byznysu do internetových katalogů a jeho hodnocení uživateli, odkazy z jiných webů odkazující na konkrétní web nebo přizpůsobení webové stránky pro přístup z mobilu. Faktorů, podle kterých Google seřazuje a hodnotí stránky je ale údajně přes 200, a většinu z nich sám tají, aby toho lidé nemohli zneužívat, a skutečně tak mohl vybrat ty nejlepší.

SPRÁVNÁ VOLBA KLÍČOVÝCH SLOV

Keywords jsou významná slova a jejich spojení, která dovedou uživatele právě k vám. Nejspíš vás napadne použít ta nejvyhledávanější. Ale ta mají také zajisté vyšší konkurenci. Vysoká popularita klíčového slova tedy přímo nezajišťuje jeho vysokou efektivitu. Až 80 % návštěvnosti webu obvykle pochází z méně populárních klíčových slov a frází, kdežto ta často vyhledávaná tvoří pouhých 20 %. 

S tím souvisí pojem long tail (dlouhý ocas) upřesňující tuto úvahu tím, že delší fráze jsou často lepší než jednotlivá slova. Ta jsou totiž moc obecná a málo specifická na to, aby odkryla skutečný záměr vyhledávání. Zde je tedy nutnost využití znalostí o zákaznících. Používejte co nejkonkrétnější klíčové fráze, které bude vaše cílová skupina hledat. Klíčové slovo, které vyhledává sto tisíc lidí měsíčně, je tak obecné, že procento lidí, kteří jej vyhledávají s jistým potenciálem ke konverzi bude zanedbatelné.

Stejně tak důležitá jsou i meta keywords, která jsou zadaná přímo jako klíčová slova do HTML editoru textu, a ve zveřejněném článku vidět nejsou. HTML je kódovací jazyk, kterým je napsán celý web, a jazyk, kterým mluví vyhledávače. Dokážou tak od sebe rozlišit ona klíčová slova nebo třeba váhu nadpisů. Největší váhu přikládá titulnímu nadpisu, poté nadpisu H2, H3, a tak dále. Právě tam je tedy nejvhodnější umísťovat klíčová slova.

PÁR SLOV NA ZÁVĚR 

Weby a vyhledávače tedy komunikují pomocí kódovacího jazyku. Existují ale i nástroje, kterými vyhledávač komunikuje přímo s vlastníky webů. Jde o různé aplikace, ze kterých se dá vyčíst kdo navštěvuje dané stránky, jaká klíčová slova se nejvíce osvědčila nebo co na vašem webu nefunguje. Nejznámějšími nástroji jsou Google Analytics (informace o návštěvnících), Google Search Console (technické SEO) nebo Ahrefs (obecné informace, srovnávání).

Než pocítíte funkčnost správné optimalizace na vlastní kůži, bude to každopádně nějakou tu chvíli trvat. Důležité je se nevzdávat – pokud víte co děláte, měly by se vám vynaložené investice vrátit k vaší spokojenosti.

Copyright © 2022 duveryhodnafirma.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang