Jak založit vlastní e-shop – návod 2021 – kolik to stojí, co očekávat?

Postavit se na vlastní nohy a začít se živit se podnikáním je snem mnoha lidí. Jedním ze způsobů, jak toho docílit, je založit si vlastní e-shop. Online prodej může být velmi úspěšný, důležité je nenechat se odradit drobnými komplikacemi, které mohou zpočátku nastat. Jak založit e-shop? A jaká je cena za vytvoření e-shopu?

Provoz e-shopu je jedním ze možných způsobů, jak vydělávat na internetu a pracovat z domova. A jak e-shop funguje? Jedná se o internetový obchod, na kterém si zákazníci mohou nakoupit online a nechat si zboží doručit na adresu či odběrné místo. E-shop funguje buď jako samostatný obchod, nebo jako součást kamenné prodejny.

Konkurence je v této oblasti velmi výrazná, obzvlášť když Češi nakupují také ze zahraničí, na čínských e-shopech nebo Amazonu. Poctivý e-shop s originálním zbožím si však své zákazníky vždycky najde.

Nejprve by si měl tvůrce e-shopu rozmyslet, jakou hodnotu pro zákazníky bude jeho obchod představovat a proč by ho měli upřednostnit před konkurencí.

Tento článek mimo jiné odpoví na otázky:

  • Jak e-shop funguje?
  • Jak dělat e-shop z domova?
  • Jak si vytvořit e-shop zdarma?
  • Jaká je cena za vytvoření e-shopu?

Pokaždé, když chce člověk začít podnikat, musí si zvolit formu svého podnikání a vyřídit všechny náležitosti. Jak na to při zakládání e-shopu?

Počátky podnikání – jak si založit e-shop?

Před tvorbou samotného e-shopu stojí budoucí podnikatel před volbou mezi zřízením živnosti a založením firmy. Jinými slovy, je nutné zvážit, zda bude e-shop veden na OSVČ, nebo zda je lepší přistoupit k založení firmy s.r.o. a vystupovat jako právnická osoba. Obojí má své přednosti i úskalí.

Zřízení živnostenského listu je o dost snazší a levnější proces než zakládání firmy. Pro provoz e-shopu si člověk vystačí s volnou živností, není tak třeba zakládat vázanou živnost. Nevýhodou je, že OSVČ ručí za podnikání celým svým majetkem a případné dluhy jdou tak na vrub jemu samotnému. Živnostník také platí sociální a zdravotní pojištění za sebe i za své zaměstnance.

Způsob, jak založit sro, je finančně i časově náročnější. Neobejde se bez zakladatelské listiny či smlouvy. Výraznou výhodou je ovšem fakt, že vlastník za dluhy ručí pouze omezeně, a to do výše základního kapitálů. Minimální vklad do základního kapitálu navíc dle zákona činí pouze 1 Kč. A čím ručí jednatel s.r.o.?

Pro založení e-shopu bez přidružené kamenné prodejny je rozumnější přistoupit k podnikání jako živnostník, a tedy být zapsaný v živnostenském rejstříku. Při založení s.r.o. je totiž nutné uvést adresu sídla firmy, případně virtuální sídlo společnosti. OSVČ může jako sídlo uvést bez problému i své vlastní bydliště.

Výhodou provozu e-shopu je, že ho lze snadno řídit i z domova.

Jak si založit e-shop – co nepodceňovat?

V nepřeberném množství internetových obchodů není příliš těžké se ztratit. Konkurence je veliká, oblíbenost nákupů na internetu však neustále roste, a tak je na internetu bezpochyby místo i pro další obchodníky. V roce 2020 činil podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu v ČR 13,5 %. Obrat všech českých e-shopů se přiblížil 58 miliardám Kč.

Před založením e-shopu není od věci vzdělat se v otázkách online marketingu, SEO optimalizaci nebo finančních a právních záležitostech souvisejících s podnikáním.

Na co nezapomenout před založením e-shopu?

1. Výběr produktů na e-shop

Předtím, než se člověk rozhodně založit svůj vlastní e-shop, musí si důkladně rozmyslet, jaké produkty bude zákazníkům nabízet. K tomu je důležitá analýza konkurence, která pomůže odhalit možnou mezeru na trhu, která se může stát vhodnou příležitostí k získání konkurenční výhody.

Zpravidla lze na internetu prodávat cokoliv, co člověka napadne. Příliš se však nedoporučuje podnikat se zbožím, na kterém je nízká marže. Do této kategorie spadá například elektronika. Trh se spotřební elektronikou již navíc ovládly internetové giganty jako je Alza.cz nebo CZC.cz, a bylo by tak velmi těžké těmto populárním e-shopům konkurovat.

Naopak velmi výhodné je začít prodávat zboží vlastní výroby, na kterém lze zpravidla získat největší marži. Podnikatel má k tomu navíc jistotu, že bude mezi konkurencí vynikat, jelikož daný typ produktu zákazníci seženou výhradně na jeho e-shopu.

2. Marketingové plánování – SWOT analýza

Dnešní firmy se již bez propracovaného plánu uchytí na trhu jen velmi těžko. Začínající podnikatelé se mohou v této oblasti obrátit na specializované odborníky, kteří poradí v otázkou výdělečnosti, cenotvorby, názvu a domény nebo marketingové strategie.

Začátek podnikání je perfektní příležitostí pro sepsání tzv. SWOT analýzy, ze které vyplyne, na co by se měl e-shop zaměřit, aby byl profitabilní. SWOT analýza spočívá v definování čtyř faktorů, které firmu a její úspěchy dennodenně ovlivňují.

S (Strengths) reprezentuje silné stránky e-shopu, v čem může vynikat nad konkurencí a jakou hodnotu zákazníkům přináší.

W (Weaknesses) představuje slabé stránky e-shopu. Každý úspěšný podnikatel si musí být vědom také svých slabin, aby s nimi mohl do budoucna pracovat. Nikdo totiž není dokonalý, avšak každý může růst tím, že bude na svých chybách pracovat.

O (Opportunities) reprezentuje příležitosti, které firma na trhu má, a kterých se může chopit a zvyšovat tak svou hodnotu i oblíbenost u zákazníků.

T (Threats) naopak představuje hrozby. Hrozbou pro e-shop může být například vznik nového konkurenčního subjektu. Míra tohoto rizika pak závisí na bariérách vstupu na daný trh. Podnikání v e-commerce nevyžaduje výraznou investici a bariéry pro vstup nových firem jsou tak malé a riziko vyšší.

3. Konkurenční výhoda

Zákazníci nakupují na konkrétním internetovém obchodu vždy z určitého důvodu. Při volbě zohledňují, co jim daný prodejce může nabídnou navíc oproti konkurenci, proto musí každý e-shop, co chce uspět, definovat svou konkurenční výhodu.

Konkurenční výhoda je vlastně něčím, co firmu od konkurence odlišuje a v čem má navrch.

Konkurenční výhodou může být jakákoliv silná stránka firmy, představovat ji může nižší cena, rychlejší doprava, design produktu, delší záruka, kultura firmy, příběh produktu (např. lokální zboží) nebo bonusové služby.

Založení e-shopu by tak mělo předcházet jasné vymezení konkurenční výhody firmy a určení hodnoty, kterou e-shop bude zákazníkům předávat.

Konkurenční výhoda hraje klíčovou roli v úspěšnosti e-shopu.

TIP: Konkurenční výhodu může představovat také věrnostní program, který spolehlivě zajistí retenci zákazníků. Jak věrnostní program vymyslet?

4. Název e-shopu

Jedním z prvních kroků při zakládání e-shopu je přijít s dobrým a kvalitním názvem. Vymyslet název firmy dá někdy pořádně zabrat, rozhodně se však nevyplácí tento krok podcenit. Pro začátek je dobré vědět, že ideální název společnosti by měl splňovat základní pravidla. Měl by být:

  • jednoduchý a snadno zapamatovatelný
  • snadno vyslovitelný a zapsatelný
  • sklonný
  • pozitivně či neutrálně zabarvený

O podobě názvu firmy také rozhoduje fakt, zda člověk uvažuje nad expanzí do zahraničí. V takovém případě je nutné vytvořit název tak, aby ho uměli správně přečíst zákazníci z celého světa.

Poté, co bude vhodný název e-shopu na světě, zbývá ještě ověřit, zda je volná doména, případně si ji rovnou pořídit. Název firmy by v žádném případě neměl být od domény odlišný. Zároveň se hodí si založit e-mail s vlastní doménou, který zvyšuje důvěryhodnost firmy.

Technické řešení e-shopu – jak vytvořit e-shop?

Existuje hned několik technických řešení, jak založit e-shop. Liší se cenou i tím, jak moc si lze e-shop upravit k obrazu svému. Podnikatel má v zásadě čtyři možnosti, jak si vytvořit e-shop. Které to jsou?

  • vytvoření e-shopu na míru
  • pronájem e-shopu
  • open source řešení
  • koupě již zaběhnutého e-shopu

Každá z výše uvedených možností má své plusy i mínusy a hodí se trochu k jinému účelu.

  • e-shop na míru

Nechat si vytvořit e-shop na míru od programátorské firmy je poměrně drahou variantou, jak založit vlastní e-shop. Proces navíc trvá delší dobu. Ocení ji však ti, kteří si chtějí design e-shopu a jeho funkce upravovat plně podle svých představ. Samozřejmostí je poté responzivní vzhled webu, vlastní funkce i propojení se sociálními sítěmi. Pro příspěvky na blogu a SEO texty si lze zase najmout zkušeného copywritera.

  • open source řešení

Naprogramovat e-shop od záhlaví po zápatí dá spoustu práce, a to i tehdy vyzná-li se člověk v html kódu. Další možností, jak si vytvořit e-shop, je využít tzv. open source řešení. Díky již hotovým systémům je příprava webu výrazně jednodušší a jedná se navíc o způsob, jak si založit e-shop zdarma. V tomto případě je ovšem třeba počítat s tím, že bývá nákladné provést výraznější úpravy a člověk se nevyhne určitým limitům v údržbě a kvalitně webu.

  • koupě e-shopu

Ani koupě zaběhnutého e-shopu nebývá zpravidla levnou záležitostí. Výhodou však je, že společně s e-shopem člověk získá i zákazníky, list odběratelů novinek a dodavatele. Vždy je nutné si ověřit, zda majitel e-shop neprodává proto, že zkrátka nevydělává.

  • pronájem e-shopu

Poslední možností je pronájem e-shopu. Tato varianta představuje jlevnější způsob, jak udělat e-shop. Pro náročnější podnikatele však může být překážkou, že si nelze internetové prostředí obchodu upravit zcela podle sebe, tak jako v případě tvorby e-shopu na míru. To je však daň za mnohem nižší cenu a snazší obsluhu webu.

Pronajmutí e-shopu

Podnikatelé, kteří si chtějí založit e-shop, nicméně je děsí nutnost programování a vysoké náklady při tvorbě internetových obchodů na míru, se mohou obrátit na servery, které poskytují pronájem e-shopu. Tento způsob, jak si založit e-shop, se nazývá krabicové řešení. Jedná se o perfektní příležitost, jak dělat e-shop z domova za minimální náklady.

Největší předností krabicového řešení e-shopu je, že se jedná o předem vyladěný systém se zárukou nejlepší funkčnosti. Celé technické řešení navíc představuje po každého vlastníka e-shopu časovou i finanční úsporu.

Jak již bylo řečeno, omezeny jsou do určité míry vlastní úpravy designu i jednotlivých funkcí. Minimálně pro začátek se však jedná o velmi rozumné řešení, protože lze za nízké náklady získat solidní a funkční web. V případě, kdy by již pronájem e-shopu dotyčnému nevyhovoval, může samozřejmě web kdykoliv převést k jinému poskytovateli.

A jaká je cena za vytvoření e-shopu? Cena za pronájem se pohybuje v případě menších obchodů okolo 5 000 Kč ročně. Za velký e-shop si již podnikatel připlatí více, bude ho ročně stát až 20 000 Kč.

A kde si e-shop pronajmout? Mezi platformami poskytující pronájem e-shopu patří například:

  • Shoptet.cz
  • Shopify.com
  • UpGate.cz
  • eshop-rychle.cz

Pronájem e-shopu na výše zmíněných platformách si lze zdarma vyzkoušet. Kromě Shopify také fungují všechna tato e-shopová řešení v češtině.

Pronajmutí e-shopu je snadný a levný způsob, jak udělat e-shop.

Jak si vytvořit e-shop zdarma?

Začátek podnikání často bývá finančně náročný, proto je logické, že se lidé často ptají, jak si vytvořit e-shop zdarma. Bezplatný provoz e-shopu opravdu není nereálný, jak by se mohlo zdát. Založit si ho lze velmi snadno.

Mezi bezplatné systémy pro tvorbu e-shopů, které lze využít v České republice patří WordPress s pluginem WooCommerce nebo Prestashop. Nízkonákladová řešení však přicházejí ruku v ruce s mnohými problémy. Pro začátek však není e-shop zdarma vůbec na škodu, později se lze kdykoliv přelít do e-shopu vytvořeného na míru svým potřebám.

Ať už je podnikatel rozhodne pro WooCommerce nebo Prestashop, může si být jistý spolehlivostí těchto platforem. WooCommerce pro WordPress je nejrozšířenějším e-mailovým řešením na světě a na Prestashopu funguje až 300 tisíc internetových obchodů.

Pro využívání WordPressu je potřeba si zvolit nejlepší hosting k provozu webu. Z českých firem se nabízí wedos.cz, wp-hosting.cz nebo active24.cz.

Způsob, jak si vytvořit e-shop zdarma na těchto platformách, je navíc velmi snadný a zvládne ho každý se základními znalostmi PC. K modernímu a přehlednému vzhledu e-shopu poslouží WordPress šablony zdarma. WordPress je tak jedním z nejlepších způsobů, jak vytvořit web s vlastní doménou.

Právní stránka e-shopu

Provoz e-shopu s sebou nese hned několik zákonných povinností, které je třeba dodržovat. Samozřejmostí je vlastnictví živnostenského listu či firmy, o tom však již byla řeč na začátku tohoto článku.

Další povinností je platba DPH, ta se však nevztahuje na všechny podnikající subjekty. Podnikatel se může pro platbu DPH rozhodnout dobrovolně. Pokud však splňuje alespoň jednu z následujících podmínek, je odvod DPH nevyhnutelný:

  • roční obrat nad 1 milion korun
  • zboží je expertováno zahraničí
  • k nabytí majetku došlo privatizací či prodejem
  • podnikání je vykonáváno po zemřelém plátci

Ne každý majitel e-shopu se tak stane plátcem DPH, na každý internetový obchod se ovšem vztahuje zákon o elektronické evidenci tržeb. Za nedodržení těchto povinností hrozí podnikatelům vysoká pokuta.

V neposlední řadě ze zákona také vyplývá povinnost zveřejnění obchodních podmínek přímo na webu. Obchodní podmínky mají určitá pravidla a pokud člověk není v oblasti práva zběhlý, vyplatí se jejich podobu prokonzultovat s odborníkem.

Copyright © 2021 duveryhodnafirma.cz. Všechna práva vyhrazena. | Nakódoval Leoš Lang