Jak fungují nákupy z Číny – platba, doručení, clo a DPH, reklamace

Jak fungují nákupy z Číny – platba, doručení, clo a DPH, reklamace

Nakupování v Číně je dnes pro spoustu lidí naprosto běžnou záležitostí. Důvodem rostoucí popularity čínských e-shopů je velký výběr zboží za nízké ceny a obvykle také doprava zdarma. Vzhledem k tomu, že v českých e-shopech poštovné většinou začíná na přibližně 100 korunách, lze díky objednávání zboží z Číny hodně ušetřit. Mnozí však s nákupy v čínských internetových obchodech zatím žádnou zkušenost nemají. Pojďme se tedy podívat na to, jaké jsou zákazníkům nabízeny platební metody, jak dlouho trvá doručení objednávky, kdy se platí clo a DPH a co dělat, když je třeba zboží z Číny reklamovat.

V nabídce čínských e-shopů nalezneme takřka cokoliv od oblečení a kosmetiku přes zahradní nářadí až po elektroniku a spotřebiče. V některých z nich lze zakoupit dokonce i fake značkové oblečení a doplňky. Příkladem je známý AliExpress, který se bezpochyby řadí mezi nejoblíbenější a nejlepší čínské e-shopy. Prostřednictvím skrytých odkazů na AliExpressu lze vyhledat celou řadu značkového zboží, přesněji řečeno jeho napodobenin. Podobně je na tom také internetový obchod iOffer.

Jak jsme již zmínili, obvykle je v čínských e-shopech doprava zdarma. Jednou z výjimek je obchod Wish, který je obecně považován za konkurenta o něco většího AliExpressu. Nejedná se však o vysoké částky, tudíž se například nákup oblečení na Wish nebo nákup AliExpress oblečení česky vyplatí, přestože je poštovné zpoplatněno.

Mezi výhody nákupů z Číny patří také možnost objednávat z evropských skladů. Nabízí ji například Geekbuying či DHgate, jejichž nabídka je sice tvořena převážně elektronikou, nicméně v ní najdeme také oblečení, vybavení do domácnosti apod. Nakoupíme-li v evropském skladu, nevztahuje se na zásilku clo, navíc se citelně zkracuje doba dodání.

Ověřené čínské e-shopy

Aby nákup zboží z Číny proběhl bez problémů, je dobré dát přednost obchodům, které již delší dobu fungují a mají pozitivní recenze od ostatních nakupujících. Jedině tak se lze spolehlivě vyhnout podvodným e-shopům, jejichž cílem je zákazníka okrást nebo prodat zboží neodpovídající uvedeným informacím.

Kromě již zmíněných obchodů lze mezi ověřené e-shopy zařadit například BangGood, CooliCool, DealExtreme či GearBest. Velké množství pozitivních recenzí získaly také obchody LightInTheBox a MiniInTheBox. Ve většině jmenovaných lze najít nabídku produktů z mnoha kategorií, tedy elektroniku a příslušenství, oblečení, osvětlení, domácí roboty, dekorace, kosmetiku a mnoho dalšího. K dispozici jsou navíc dlouhodobé i časově omezené výprodeje a také slevové kupony, díky nimž je možné za nákup ušetřit.

Nakupování online je extrémně snadné. Platí to i pro nákupy v čínských e-shopech, které se poslední dobou těší nebývalé popularitě.
Nakupování online je extrémně snadné. Platí to i pro nákupy v čínských e-shopech, které se poslední dobou těší nebývalé popularitě.

Kde bychom naopak nakupovat nedoporučili, je e-shop Dresslink, který, jak název napovídá, nabízí dámskou módu, obuv a módní doplňky. Velmi často se lze setkat s názorem, že prodává totožné zboží jako například AliExpress či eBay, avšak za mnohem vyšší ceny.

Ještě před zahájením nákupu je nutné se v jakémkoliv čínském e-shopu zaregistrovat pomocí e-mailové adresy (popřípadě Facebooku nebo účtu Google) a hesla. Jako příklad může posloužit registrace na Wish, která je skutečně snadná a zabere pouze pár minut.

Další informace ohledně čínského e-shopu AliExpress lze nalézt v článku AliExpress a koronavirus. Důležitou poznámkou je, že zásilky z Číny koronavirus nepřenáší.

Poštovné

Ve většině čínských internetových obchodů je poštovné zdarma (tzv. free shipping). Stejně je tomu i v nákupní galerii Lunzo, jež prodej čínského zboží s dopravou zdarma zprostředkovává. V této souvislosti je třeba upozornit na to, že ne vždy je zákazníkovi, který zvolil doručení zdarma, poskytnuto číslo zásilky, a tu pak pochopitelně není možné sledovat.

S platbou za poštovné je v každém případě nutné počítat při nákupu na Wish. Výše poštovného na Wish není stanovena univerzálně a mění se v závislosti na druhu zboží a podmínkách prodejce. Jak jsme zmínili již v úvodu, nejde o nijak závratné částky, a nákupy se tedy i tak vyplatí.

Někoho možná překvapí, že ani na oblíbeném AliExpressu poštu zdarma nenabízejí všichni prodejci. Drtivá většina z nich však ano, dle dopravy zdarma lze zboží dokonce i filtrovat.

Metody platby

V souvislosti s platebními metodami v čínských e-shopech hned na úvod zmíníme, že uhradit objednávku je vždy nutné předem. Zboží z Číny na dobírku objednávat nelze, nicméně by nás to nemělo automaticky odrazovat. Pokud zásilka náhodou nedorazí, e-shop nám peníze samozřejmě vrátí – alespoň za předpokladu, že nakupujeme v prověřeném internetovém obchodě.

A jak tedy nákup z Číny zaplatit? V každém e-shopu lze platit debetní či kreditní kartou, další metody mohou být různé.

Platební metody v čínských e-shopech:

  • Platební karta
  • PayPal
  • Bankovní převod
  • Western Union
  • Qiwi
  • Skrill

Většina českých zákazníků pravděpodobně zvolí platební kartu. Jak platba kartou probíhá? Po dokončení objednávky dojde k přesměrování na zabezpečenou stránku, na níž stačí vyplnit požadované údaje (číslo karty, datum expirace, CVV/CVC kód). Tím je nákup dokončen a zbývá jen vyčkat na dodání zásilky.

Na dobírku v čínských e-shopech platit nelze. Pokud však zvolíme ověřený obchod, nemusíme mít z platby předem žádné obavy.
Na dobírku v čínských e-shopech platit nelze. Pokud však zvolíme ověřený obchod, nemusíme mít z platby předem žádné obavy.

Úplně nejbezpečnější je platba prostřednictvím služby PayPal. Najdeme ji například mezi metodami plateb na Wish, na AliExpress PayPal k dispozici není. Možností, jak platit na AliExpress, je přesto několik – kartou, bankovním převodem nebo pomocí Western Union či internetové peněženky WebMoney.

Doručení

Podobně jako v případě platebních metod jsou nabízeny i různé způsoby doručení. Pokud za dopravu nechceme platit, je třeba zvolit doručení standardní. Zásilka poté zpravidla dorazí během několika týdnů, nejčastěji uváděná doba je 20 – 70 dní. Standardní poštovné nezaručuje poskytnutí čísla pro sledování zásilky.

Kdo na zboží spěchá, může si připlatit za expresní doručení, popřípadě zvolit jiného z nabízených přepravců, například DHL.

Pokud objednávku učiníme v evropském skladu příslušného čínského e-shopu, může zásilka dorazit například již během 2 až 7 dní.

Sledování zásilky z Číny

Sledovat zásilku z Číny je možné buď přímo v zákaznickém účtu na daném e-shopu (tuto možnost lze využít pro sledování zásilek z AliExpress) nebo na webových stránkách určených pro sledování zásilek ze všech států. Patří mezi ně například tnt.com nebo 17track.net, oba jsou dostupné v češtině a uživatelsky přívětivé.

Sledovat zásilku DHL, pokud jsme si tohoto přepravce zvolili, lze na webových stránkách dhl.cz v sekci Sledovat zásilku.

Clo a DPH

Clo a DPH je velmi častým důvodem, proč od nákupů zboží z Číny upouštíme. Vzhledem k tomu, že se tyto poplatky platí až od určité hodnoty objednávky, je však celkem jednoduché se jim vyhnout.

Kdy se platí clo a DPH z Číny:

  • Clo ani DPH se neplatí, pokud je hodnota zásilky 0 až 22 €
  • DPH se platí v případě, že je hodnota zásilky vyšší než 22 € a nepřesahuje 150 €
  • Clo i DPH se platí u zásilek v hodnotě nad 150 €

Díky nízkým cenám zboží je snadné v čínských e-shopech nakupovat bez cla i DPH, zvláště pokud objednáváme levné věci jako obal na mobil z AliExpressu, boty z AliExpressu, to nejlevnější oblečení z AliExpressu a tak dále. Pokud chceme nakoupit dražší produkty a přesto nechceme platit clo, můžeme využít mnohokrát zmíněných evropských skladů, jimiž disponuje například DHgate nebo Geekbuying.

Reklamace a vrácení zboží

Případná nutnost reklamace zboží z Číny je další věc, která spoustu lidí děsí. Pokud však nakupujeme v solidním, tedy v zákazníky prověřeném e-shopu, skutečně se nemáme čeho obávat.

Zboží můžeme jak vrátit, tak vyměnit. Pokud se tak děje z důvodu chyby e-shopu, který například zaslal špatnou barvu zboží nebo nefunkční produkt, máme zpravidla 30 dní na zaslání zboží zpět. Nejprve je třeba kontaktovat zákaznickou podporu, která si může vyžádat fotografie vad a poradí, jak dál postupovat. V rámci reklamace na AliExpressu probíhá veškerá komunikace v osobním účtu klienta, konkrétně v záložce My Orders. Totéž platí i pro reklamaci na Wish, která se vyřizuje v historii objednávek.

Pokud zboží vracíme či požadujeme jeho výměnu proto, že se nám zkrátka nelíbí (a důvodem tedy není pochybení e-shopu), musíme jej zaslat zpět většinou ve lhůtě 7 dní. Opět bychom nejprve měli kontaktovat zákaznický servis a poradit se o dalším postupu.

Nesplňuje-li produkt představy zákazníka, není žádný problém jej vyměnit či vrátit.
Nesplňuje-li produkt představy zákazníka, není žádný problém jej vyměnit či vrátit.

Pravidla pro vrácení či reklamaci zboží se na jednotlivých e-shopech mohou nepatrně lišit. Týká se to například seznamu nevratného zboží, který zahrnuje spodní prádlo, plavky, někdy také určité druhy elektroniky apod. Je proto nutné se řídit podmínkami příslušného obchodu a pro hladký průběh vše konzultovat s jeho pracovníky.

Nákupy přes mobilní aplikaci

Některé e-shopy nabízejí svou mobilní aplikaci, která má zajistit snazší nakupování. Příkladem je mobilní aplikace AliExpress, na jejíž uživatele čekají speciální slevy a kupony. Také Wish má svou vlastní aplikaci. Zatímco mobilní aplikace Wish je k dispozici v češtině, aplikace AliExpress v češtině není.

Obě jsou dostupné pro mobilní telefony s operačními systémy Android a iOS a nabízejí různé užitečné funkce, které na webu nenajdeme. Aplikace vyžaduje registraci nebo přihlášení již funkčním uživatelským jménem a heslem. Hned poté můžeme začít brouzdat nabídkou, přidávat položky na Wish List a užívat si rychlejších a pohodlnějších nákupů.