Copywriting – jak začít a uspět?

Copywriting – jak začít a uspět?

S pojmem copywriting se poslední dobou setkáváme stále častěji, přesto se představy o této disciplíně většinou míjejí s realitou. O čem copywriting skutečně je či naopak není? A existuje vůbec recept na to, jak zahájit kariéru úspěšného copywritera?

Co je copywriting?

Copywriting je mnohdy považován za psaní reklamních textů. Ačkoliv je propagace určitého produktu či služby častým účelem těchto textů, nejde o přesnou definici ani uspokojivou odpověď na otázku, co je copywriting.

O něco výstižněji jej lze popsat jako psaní čtivých a poutavých článků, za které jejich autor (copywriter) dostává zaplaceno. Nemělo by se jednat o pouhé kopírování cizí práce, nýbrž o sběr relevantních informací z různých zdrojů a shrnutí vlastních závěrů.

Copywriting má tři hlavní cíle:

  1. zvýšit návštěvnost webu,
  2. návštěvníky na webu udržet,
  3. předat jim kvalitní informace (popřípadě je přimět ke koupi určitého produktu).

Z výše uvedeného vyplývá, že ideální je takový text, jehož obsah je atraktivní jak pro čtenáře, tak pro fulltextové vyhledávače.

Kdo je copywriter?

Spousta z nás si myslí, že umí psát. Co to vůbec znamená „umět psát“? Schopnost napsat brilantní science fiction? Skládat verše? Používat rafinované slovní obraty?

Úspěšný copywriter nemusí být literární střevo. Psaní v online marketingu má přinášet texty, které informují, nenásilně přesvědčují a zároveň baví. Vytvořit článek, popisek nebo reklamní text, který tyto požadavky splňuje, není vždy snadné.

Klíčem k úspěšnému copywritingu je schopnost vytvořit zábavný, informativní, zkrátka kvalitní obsah.
Klíčem k úspěšnému copywritingu je schopnost vytvořit zábavný, informativní, zkrátka kvalitní obsah.

Jak již bylo řečeno, copywriting není papouškování již napsaných článků. Kopírováním cizí práce by sice bylo možné vytvořit text, který ocení vyhledávače, ale ne kvalitní obsah pro lidi. To znamená, že první z výše uvedených cílů by byl naplněn, ale zbylé dva nikoliv.

Kdo se cítí být dostatečně kreativní a stále věří, že copywriting je tím pravým pro něj, nechť čte dál.

Jak s copywritingem začít?

Copywriting v drtivé většině případů znamená práci z domova, a ta je snem mnoha lidí. Stát se copywriterem není zase tak složité, kvůli velké konkurenci je ale dobré se smířit s tím, že jen málokdy se lze psaním živit hned od začátku. Přesto existuje několik způsobů, jak jít úspěchu naproti.

Vlastní projekt

Například blog. Založení vlastního blogu přináší nové výzvy. Cílem každého blogera je mít pravidelné čtenáře. Co pro to musí udělat? Především psát tak, aby blog nalákal co nejvíce lidí, udržel si jejich pozornost a přiměl je se vracet.

Jinými slovy, vlastní projekt nás nenásilnou formou nutí k tomu, abychom se naučili základy copywritingu. Navíc přináší možnost získat zajímavé kontakty, které nás posunou o krůček blíž k vysněnému povolání. Zvýšit úspěšnost blogu případně pomůže menší analýza konkurence, díky níž lze zjistit, o jaká témata je mezi čtenáři momentálně zájem.

Portály pro copywritery

Existuje několik webů sdružujících copywritery a inzerenty, na nichž se mohou zdarma zaregistrovat i začátečníci. Jedná se například o:

Poptávky po službách copywriterů je případně možné najít i zde:

Díky zmíněným katalogům copywriterů a freelancerů lze snadno zjistit, jaká je aktuální poptávka. Vzhledem k tomu, že registrace nic nestojí, se začátečníkům určitě vyplatí rozhodit sítě na každé z nich.

Inzertní portály

Zaměstnavatelé čas od času poptávají služby copywriterů i na klasických kariérních portálech. Větší šanci při hledání práce nebo brigády mají samozřejmě ti, kteří s psaním mají alespoň nějaké zkušenosti – například v rámci vlastního projektu.

Blogování je skvělým způsobem, jak se naučit základy copywritingu.
Blogování je skvělým způsobem, jak se naučit základy copywritingu.

Jak psát texty, které milují lidé i vyhledávače?

Při tvorbě textů je zásadní myslet na potřeby čtenářů a psát primárně pro ně, avšak s ohledem na vyhledávače. Čím výš se webová stránka ve výsledcích vyhledávání zobrazí, tím vyšší bude její organická (přirozená) návštěvnost.

Napsat text, který osloví čtenáře, vyžaduje talent. A vytvořit obsah, jenž zaujme i roboty vyhledávačů, zase dodržování určitých pravidel. Co patří mezi zásady, kterými se při psaní vyplatí řídit?

SEO copywriting: Jak se dostat nahoru?

SEO (Search Engine Optimization) neboli optimalizace vyhledatelnosti zahrnuje veškeré aktivity, jejichž účelem je dostat určitou stránku ve výsledcích vyhledávání co nejvýš. Existují různé způsoby, jak toho docílit. Základem je kvalitní, unikátní a přínosný obsah a vhodná klíčová slova.

Klíčová slova

Neboli často hledaná slovní spojení, která souvisejí s tématem textu. Kde klíčová slova hledat? Nejlepší výsledky přinese profesionální analýza klíčových slov. Jsou však i dostupnější alternativy, díky nimž lze některá klíčová slova najít:

  • Google Keyword Planner – k dispozici pouze po založení PPC kampaně
  • Sklik – určený pro tvůrce PPC reklam, ale přínosný i pro copywritery

A jak s nimi pracovat? Zachovat klíčová slova v původním tvaru, a zároveň je do textu přirozeně zakomponovat, není vždy snadné. Dobrou zprávou je, že vyhledávače umí strojově určit základní tvar slova, proto je možné výrazy rozdělovat, skloňovat, časovat či jinak ohýbat.

Kromě klíčových slov se využívají také tzv. long tail fráze. Jedná se o víceslovná a konkrétnější pojmenování, která jsou oproti klíčovým slovům méně hledaná, zato mají vyšší míru prokliku (jsou méně konkurenční).

Jak na SEO? Základem jsou vhodná klíčová slova a texty s užitečnými informacemi.
Jak na SEO? Základem jsou vhodná klíčová slova a texty s užitečnými informacemi.

Nadpis a „data o datech“

Metadata neboli „data o datech“ jsou krátké texty ve zdrojovém kódu stránky. Vyplatí se je nepodceňovat, protože představují důležité parametry pro vyhledávače. Existují tři základní typy:

  • Titulek = text v prvním řádku ve výsledcích vyhledávání. Hlavním účelem titulku je nalákat ke kliknutí, proto by měl obsahovat jasné shrnutí toho, co člověk na stránce najde, a také klíčová slova (nebo long tail výrazy).
  • Popisek = text prvních dvou řádků pod titulkem. Nemá vliv na SEO – copywriter se tedy v případě popisku nemusí zabývat klíčovými slovy, nicméně pokud tu jsou, vyhledávač je vytuční (čímž může nalákat čtenáře).
  • Alternativní popisek obrázku = důležitý parametr při vyhledávání obrázků. Ideální je napsat to, co na obrázku skutečně je. Délka popisku je neomezená.

Kromě toho je samozřejmě třeba věnovat dostatek času vymýšlení nadpisu, protože nadpis je právě tím, co nutí číst dál. Patří do něj:

  • číslice,
  • slovesa v činném tvaru,
  • diakritická znaménka,
  • klíčová slova a long tail fráze (dává-li to smysl).

Nadpis (označen tagem H1) by se na webové stránce měl vyskytnout pouze jednou, jinak hrozí přeoptimalizace. Nadpisy nižších úrovní (s tagy H2, H3, H4) lze použít víckrát.

4 tipy na závěr

Jak napsat text, který bude kvalitní z hlediska obsahu i optimalizace, je tedy víceméně jasné. Co dalšího by měl copywriter udělat, aby při práci dosáhl perfektních výsledků?

Pochopit zadání a stanovit si cíl

Správné porozumění zadání je pro tvorbu přínosného textu nezbytné. Copywriting je nejen o psaní, ale i o schopnosti správně uchopit zadané téma a vypíchnout informace, které lidé hledají. Slovní vata a otřepaná klišé na srozumitelnosti rozhodně nepřidají a jejich užívání povede spíše k tomu, že text čtenáře odradí.

Ještě před tím, než se copywriter pustí do psaní, by si měl stanovit cíl své práce a položit si otázku, co má text vlastně sdělovat. Od věci není ani sestavení jednoduché osnovy, která práci značně usnadní.

Každého copywritera někdy postihne tvůrčí krize. Naštěstí existují způsoby, jak jí předcházet.
Každého copywritera někdy postihne tvůrčí krize. Naštěstí existují způsoby, jak jí předcházet.

Sehnat si dostatek informací

Velmi důležitou součástí copywritingu je vyhledávání podkladů a třídění shromážděných informací. Efektivní práce s dostupnými zdroji a schopnost vybrat relevantní informace jsou nezbytným krokem k vytvoření užitečného a současně poutavého obsahu.

Nepanikařit

Schopnost odolávat nárazovému tlaku a nesesypat se při první příležitosti je pro copywritery rovněž nepostradatelná. Pravděpodobně se totiž objeví zakázky, které musí být hotové narychlo, aniž by se to podepsalo na kvalitě jejich vypracování. Dobrou zprávou je, že zvládat stresové situace se dá naučit, jen to chce trochu trpělivosti a tréninku.

Při práci pod tlakem je ideální dodržovat principy time managementu, které přispívají k vyšší produktivitě, eliminují chaos a pomáhají čas využít na maximum.

Zatočit s prokrastinací

Většina textařů má možnost home office, která k chorobnému odkládání úkolů neboli prokrastinaci přímo svádí. Znakem dobrého copywritera je zodpovědnost a schopnost dodržovat termíny, proto se vyplatí snaha tomuto nutkání předcházet.

Na každého v tomto případě platí něco jiného. Užitečnou vychytávkou jsou například aplikace, které omezují prokrastinaci, ideální cestu si však musí zvolit každý sám. Inspiraci lze hledat například na internetu, popřípadě v různých odborných publikacích.