Affiliate marketing – co je affiliate, jak jej používat?

Affiliate marketing – co je affiliate, jak jej používat?

Affiliate marketing se na internetu poprvé objevil v roce 1998 a od té doby jen získává na popularitě. Co je affiliate marketing? Jedná se o typ marketingu, který bývá nazýván jako partnerský a cílí především na aktivitu. Využívají ho velké společnosti, například Alza, Mall nebo Baťa, ale vhodný je i pro menší firmy, záleží na vhodném nastavení affiliate programu. Jak si představit affiliate marketing v praxi? Co je pro jeho využívání zapotřebí?

Affiliate marketing se dá zjednodušeně představit jako spolupráce dvou stran. Na jedné straně stojí osoba či společnost (inzerent), která chce svůj produkt nebo službu prezentovat. Na straně druhé jsou tzv. partneři, kteří mu s prezentací za stanovených podmínek, a především za provizi pomohou. Jak to funguje podrobně?

Aby mohlo toto partnerství začít fungovat, musí v první řadě inzerent vytvořit tzv. affiliate program. Jedná se o koncepci toho, co bude chtít propagovat, jakým způsobem, které materiály k tomu určí a jakou stanoví provizi. Do tohoto programu se následně mohou registrovat partneři. Čím širší síť partnerů bude inzerent mít, tím bude jeho produkt nebo služba více vidět a osloví větší skupinu potencionálních klientů.

Princip fungování affiliate marketingu

Jakmile se partneři zaregistrují do affiliate programu, získávají unikátní affiliate odkaz, jehož součástí je i ID partnera. Právě podle tohoto ID následně inzerent zjistí, zda se prodej uskutečnil na základě affiliate spolupráce a skrze kterého partnera se tak stalo.

Partneři mají vlastně jediný úkol. Propagovat to, co inzerent nabízí. Formy této propagace mohou být různorodé. Jednat se může o prezentaci v podobě článků, recenzí nebo videí na svých webových stránkách, statusů na různých sociálních sítích, formou newsletterů atd.

Sociální sítě jsou vhodným médiem, kde affiliate partneři mohou produkt nebo službu inzerenta propagovat.

Nejčastěji mají prezentace formu bannerů nebo textových odkazů. K těmto účelům by měl mít inzerent připraveno hned několik typů bannerů či jiných materiálů, ideální jsou jejich různé velikosti i vzhledy.

Umístění bannerů inzerenta na svém vlastním webu je vlastně ta nejjednodušší forma, jak začít podnikat a jak vydělávat peníze na internetu. Stejný potenciál má affiliate marketing také při vydělávání peněz na Instagramu, kdy se na stránky inzerenta potencionální zákazník proklikne skrze odkaz pod příspěvkem. Nejinak je tomu i na oblíbeném YouTube (ke čtení: návod, jak vydělávat na YouTube).

Celá tato spolupráce má jediný cíl. Partneři propagací přivádějí inzerentovi zákazníky a ten jim za to dává stanovenou provizi. Co je podstatné pro obě strany – provize se nevyplácí jen za „proklik“ na webové stránky inzerenta, ale až za uskutečněný prodej.

Nutno dodat, že cíl affiliate marketingu nemusí být jen generování prodejů (a tudíž zisk na obou stranách), ale také jiná činnost na webu inzerenta – například registrace k odebírání newsletteru. Záleží, na jaké spolupráci je affiliate program založen.

Prodej přes affiliate odkaz

Nejlépe se prodej přes affiliate program ukáže na konkrétním případě. Lze si tedy představit dvě strany – firmu, která prodává kvalitní psací potřeby, a na straně druhé například provozovatele kaligrafických kurzů, který mimo jiné spravuje také webové stránky o kaligrafii. V rámci affiliate spolupráce proto umístí na svých stránkách například článek, který bude recenzovat některé psací pero z nabídky inzerenta. A kromě dalších informací v něm uvede také odkaz na jeho e-shop.

Následuje akce samotného zákazníka, který se skrze článek proklikne na e-shop s psacími potřebami. Díky ID partnera inzerent hned ví, který partner mu tohoto zákazníka zajistil. Pakliže si nakupující některý produkt vybere rovnou, je vše naprosto bezproblémové. Zákazník má svoji objednávku, inzerent svého zákazníka a partner svoji provizi.

Běžné spotřebitelské chování ale není vždy tak přímočaré. Mnozí lidé si o zakoupeném produktu chtějí zjistit podrobné informace nebo třeba srovnávají s jiným produktem jiné značky. Stává se proto, že e-shop po prokliku přes affiliate odkaz jen prohlédnou, objednávku ale učiní například až za několik dnů.

To, aby si systém pamatoval původní návštěvu zákazníka na webu inzerenta skrze affiliate odkaz a spojil si tuto návštěvu s objednávkou uskutečněnou až po několika dnech, zajišťují tzv. cookies. Jedná se o malé textové soubory, které se ukládají do zařízení zákazníka a obsahují data o návštěvě webové stránky.

I v případě pozdějšího nákupu se díky cookies dá identifikovat, kdy a od jakého partnera zákazník přišel. Obvyklá platnost cookies je 30 dnů. Díky cookies partneři nepřichází o své provize v případech, kdy klient nakoupí později než při prvním „přesměrování“.

Podle statistik spotřebitelé nekupují vybrané zboží na internetu ihned, ale obvykle až za tři dny od první návštěvy webu.

Problém však nastává ve chvíli, kdy nakupující použije k nákupu více médií. Jinými slovy, když se na mobilním telefonu poprvé přes affiliate odkaz proklikne na webové stránky inzerenta a následně po několika dnech svůj nákup dokončí, ale již na PC. V takovém případě se tato objednávka nedá považovat za uskutečněnou prostřednictvím affiliate marketingu (pro měřící systém se nedá identifikovat) a partner provizi nezískává.

Jak začít s affiliate marketingem

Pokud se kdokoliv rozhodne začít s affiliate marketingem, musí počítat s tím, že začátky nejsou jednoduché. Zvláště v případě, kdy si za celým affiliate programem chce stát sám. V takovém případě potřebuje speciální software, který zajistí různorodé statistiky a přehledy o uskutečněných konverzích pro inzerenta i partnera a také množnost stahování propagačních materiálů pro partnery. Software pro správu affiliate programu si lze koupit nebo pronajmout.

K výhodám vlastního softwaru patří:

  • neplatí se žádné provize affiliate síti
  • přímá komunikace s partnery a domlouvání výše provize

Naopak jako nevýhodné se dá označit:

  • veškerá správa affiliate programu, tj. shánění partnerů, domlouvání spolupráce, fakturace, vyhodnocování statistik atd., která může být časově náročná

Druhá možnost spočívá ve využívání provizní sítě. Jedná se prakticky o zprostředkovatele, který obstarává pro inzerenta partnery, ale pochopitelně si za to bere také provizi. Na druhou stranu se inzerent prakticky o nic nestará. A výhoda spočívá také v rychlosti spuštění affiliate programu.

Provize v rámci affiliate programu

Vzhledem k tomu, že se affiliate partnerům vyplácí provize, jeví se jako vhodná forma propagace především pro ty, kteří mají u svých produktů nebo služeb nastaveny vyšší marže. Resp. takové, které snesou případný odečet provize a stále budou mít pro obchodníka význam.

Provize se vyplácí až po reálném uskutečnění objednávky a jejím zaplacení. Roli hraje také 14 denní lhůta na vrácení zboží.

Provize se obvykle stanovuje v procentech a odvíjí se od výše samotné objednávky. Může se jednat o jednotky až desítky procent. Ve většině případů se provize nevyplácí jednotlivě, ale vždy po dosažení určitého limitu. Minimální výplata provize bývá nastavena na 500 až 1000 Kč.

Co je podstatné, affiliate program myslí i na případné zákonné vrácení zboží ve lhůtě 14 dnů. Pakliže k vrácení zboží dojde, provize se nevyplácí.

Cashback portály a affiliate marketing

Vhodným příkladem affiliate programu jsou cashback portály. Ty na svých stránkách prezentují a recenzují desítky až stovky různých e-shopů (Tipli.cz má v nabídce až 450 obchodů) a nabízejí možnost získat část peněz za uskutečněný nákup ve vybraném e-shopu zpět.

Princip spočívá v tom, že cashback portál s těmito e-shopy funguje na bázi affiliate programu. Při uskutečnění objednávky ve vybraném e-shopu cashback portál získá provizi a o tu se rozdělí se zákazníkem.

Affiliate marketing – výhody a nevýhody

Co je affiliate marketing je z výše uvedených odstavců již jasné. Pro kompletnost informací se hodí ještě veškeré výhody a nevýhody affiliate spolupráce přehledně shrnout.

Výhody affiliate marketingu:

  • provize se platí jen za uskutečněné obchody, případně za jiné požadované aktivity
  • při navázání vhodné spolupráce a nalezení vhodného partnera lze zacílit na širokou nebo naopak velice specifickou skupinu spotřebitelů
  • affiliate program nabízí jen nízké procento prodejců, jeho využití tak může znamenat náskok před konkurencí

Nevýhody affiliate marketingu:

  • v případě nastavování affiliate programu po vlastní ose poměrně složitý proces a přináší s sebou finanční výdaje spojené s pořízením měřící platformy
  • v případě využití stávající affiliate sítě platba provize navíc
  • v případě špatně vybraných partnerů, kteří nebudou korektní, může dojít k poškození dobrého jména inzerenta
  • někdy mohou mít především menší inzerenti problém sehnat partnery

Je asi logické, že affiliate program využívají především velcí hráči na trhu. Těm může affiliate program zajišťovat 5 až 15 % celkového obratu. U menších firem je to pochopitelně méně, ale může to být vhodné doplnění dalších marketingových aktivit.